Grönområden i städer kan öka barns IQ
En studie från Belgien, publicerad i tidskriften Plos Medicine år 2020, visar att barn som växer upp i grönare stadsområden har högre IQ och lägre nivåer av beteendeproblem.
Forskarna analyserade data från 620 barn mellan 7 och 15 år, varav alla ingick i ett tvillingregister i provinsen Östflandern, Belgien. Genom att använda Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised mätte forskarna barnens IQ. Medan beteendeproblem bedömdes utifrån Achenbach Child Behavior Checklist för 442 av dessa barn. För varje barn kartlades även bostadsadresser, där forskarna använde sig av geokodning för att fastställa tillgången till grönområden i barnens närmiljö.
Mixed modeling användes för att undersöka samband mellan grönområden och intelligens samt beteende, samtidigt som hänsyn togs till potentiella förväxlingsfaktorer som kön, ålder, föräldrarnas utbildning, hushållsinkomst i området mm.
Studien fann att mängden grönska i bostadsområdet påverkade både intelligens och beteende hos barnen, beroende på hur urbaniserat området var. Bland barn som bodde i städer visade analysen att en ökning av grönska på 3,3 % inom en radie på 3 000 meter från hemmet var kopplad till en högre IQ, som ökade med 2,6 poäng. Dessutom hade barnen lägre poäng för beteendeproblem (t.ex. aggressivitet och hyperaktivitet), som minskade med 2,0 poäng. För barn som bodde i landsbygdsområden eller förorter hittades ingen liknade koppling.
Studien påpekar dock vissa begränsningar, däribland brist på data om skolornas placering och risken för oregistrerade faktorer som kan påverka resultaten, till exempel hur mycket tid barnen tillbringar utomhus.
Forskarna menar att deras studie visar att grönområden i bostadsområden kan vara bra för den intellektuella och beteendemässiga utvecklingen hos barn som bor i städer. Dessa resultat är viktiga för beslutsfattare och stadsplanerare, eftersom de kan hjälpa till att skapa en bättre miljö för barn att nå sin fulla potential.